fbpx

ד״ר אברהם אמיר

מנתח פלסטי בכיר

0509691393

צניחת עפעפיים עליונים – מה ניתן לעשות?

צניחת עפעפיים – פטוזיס

צניחת עפעפיים, או במונח הרפואי, פטוזיס, הוא מצב בו העפעף צונח כולו, כולל שפת העפעף שזהו האזור בו נמצאים הריסים, וכך העפעף מכסה חלק משטח הקרנית.

פטוזיס נגרם בעקבות בעיה בשרירי העפעף העדינים, ותיקון הבעיה נעשה על ידי חיזוק של שריר העפעף בעזרת אמצעים שונים. יש להדגיש כי מקור הבעיה אינו קשור לעודפי העור באזור שמעל העין – מצב זה קרוי 'צניחת עפעפיים מדומה', ואפילו אם יש עודפי עור באזור זה, הסרה שלהם ללא חיזוק שרירי העפעף, לא תהיה הפתרון לבעיה.

למה גורמת צניחת העפעף?

כאשר יש צניחה של העפעף, העין לא מצליחה להיפתח כמו שצריך, ונראה שהעין עצומה חלקית (כמו אצל אדם עייף).

אפילו דרגה קלה של צניחת עפעף גורמת למראה כללי של עין עייפה ומבוגרת – ומדובר בהפרעה אסתטית שמפריעה לאנשים רבים הסובלים ממצב זה. עם זאת, חשוב לציין כי ההפרעה ברמה האסתטית  היא לא הבעיה היחידה. צניחת העפעף גורמת לתחושת עייפות בעיניים, קושי בזמן קריאה, הירדמות בזמן צפייה בטלוויזיה, תשישות וחוסר פוקוס בנהיגה ועוד.

הסיבה לצניחת עפעפיים

צניחת עפעפיים עשויה להתפתח בשל סיבות שונות ולקרות בגילאים שונים ויכולה להיות אפילו מולדת.

עם זאת, הסיבה הנפוצה ביותר לצניחה קשורה לגיל,  בתהליך ההזדקנות.

המצב נוצר על רקע מתיחה והתארכות של הגיד שמחבר את שריר הלבטור לעפעף וגורם לו להיחלשות.

צניחת עפעפיים יכולה גם להיגרם בגלל גורמים נוספים, כמו מחלות נוירולוגיות שונות, שהיה ממושכת עם עדשות מגע, דלקות כרוניות בפנים העפעף, מחלות וגידולי ארובה מסוגים שונים וסיבות נוספות שאותן יש לשלול לפני ששוקלים ניתוח כלשהו.

רופא מנוסה העוסק בתחום הפלסטיקה של העין ידע לאבחן את הרקע למצב הרפואי, ולספק פתרון מתאים.

הרמת עפעפיים

רבים מהמטופלים המבצעים הרמת עפעפיים, נתקלים בתופעה שנקראת "פטוזיס", או בגרסה המוכרת יותר: "צניחת עפעפיים עליונים". מדובר בתופעה נפוצה יחסית ומוכרת אפילו בקרב בני 30-40 ויותר. כאשר נתקלים בתופעה זו, הדבר עלול להוביל להפרעה בשדה הראייה וכמו כן להפרעה אסתטית.

צניחת עפעפיים

הסיבה לצניחת עפעפיים עליונים היא בדרך כלל ניוון של השריר האחראי להרמת העפעף העליון ושחיקה בחיבור שבין השריר לעפעף. לכן, כאשר מבצעים הרמת עפעפיים עליונים, התהליך המבוצע הוא הוצאת השקיות המורכבות משומן ומתיחת השריר באמצעות עודפי העור. פרוצדורה זו נמשכת כשעה עד שעתיים והצלקת שמבוצעת במהלכה בקושי נראית לעין.

בדרך כלל, צורת הצניחה לא תהיה אחידה בין אדם לאדם, אך ברגע שהיא מפריעה לשדה הראייה או מפריעה מבחינה אסתטית, מומלץ להגיע להתייעצות ואולי אף לביצוע הרמת עפעפיים עליונים. לאחר ביצוע הניתוח , עוד באותו היום, משוחררים המטופלים והמטופלות לבתיהם.
הדגש בזמן שלאחר הניתוח הוא להשתמש ברטיות קרות ולהניחן על העפעפיים, על מנת להקל על הכאב ולמנוע נפיחות אפשרית. דמעות או אדמומיות הן תופעות נפוצות, אבל ייעלמו לאחר מספר ימי החלמה. כמו כן, יש להשתמש בטיפות היוצרות לחות בעין וליטול אנטיביוטיקה כדי למנוע זיהומים.

Schedule a meeting

לקביעת פגישת יעוץ ללא התחייבות

כל שנדרש כדי להרגיש מלאת חיים וביטחון עצמי

קביעת פגישת יעוץ

דילוג לתוכן